Description
Le monde gréco-romain a livré environ 1 500 defixiones dont les textes - gravés sur des tablettes de plomb, des ostraka ou d’autres matériaux - témoignent de la pratique de l’envoûtement dans le cadre de conflits interpersonnels. Ce volume réunit pour la première fois toutes les scènes iconographiques observées à ce jour et qui accompagnaient parfois ces inscriptions. Ces images, essentielles à une meilleure compréhension du rituel d’envoûtement, sont classées par thème (ligature, momification etc.,) puis décrites et interprétées. Dans le corpus le lecteur trouvera des indications sur le lieu et l’état de conservation des tablettes à scène figurée, une bibliographie, 103 dessins et une brève description de chaque dessin.
The ancient world has yielded around 1500 defixiones or curse tablets, designed to bind an enemy or a rival. To practice this malign ritual, practitioners generally used lead plaques but also other materials such as pottery sherds that were inscribed with a text, magical signs and sometimes with a drawing. For the first time, this volume brings together drawings engraved on the Graeco-Roman curse tablets in order to shed more light on the material and symbolic aspects of the curse ritual. The main iconographic themes and symbols encountered on the items are classified and discussed. It also includes a corpus of illustrated curse tablets which details their current location, their condition, a general bibliography, 103 drawings, and a brief description of each drawing.
AUTHOR
Magali Bailliot est titulaire d'un doctorat en archéologie romaine de l'Université Paris-Sorbonne (2003). Ses recherches ont porté sur le petit mobilier en métal et les pratiques magico-religieuses de l’Antiquité, notamment les tablettes de malédiction.
Magali Bailliot earned her doctorate in Roman archaeology from the University of Paris-Sorbonne (2003). Her research focuses on magical-religious small metal finds and practices in Antiquity, particularly curse tablets.
REVIEW
‘This book collects much material which is widely scattered at present, and provides many new illustrations or at least improves on what is available. A major contribution to ancient iconography.’ Dr Roger Tomlin, University of Oxford